From Hollywood to Heaven
Jag har tillbringat de senaste fyra timmarna med att titta på Ron Ormonds svavelosande epos If Footmen Tire You What Will Horses Do?, The Burning Hell, The Grim Reaper och The Believer’s Heaven. Dessa fyra, och en hel drös andra produktioner från Ormond-familjen, finns samlade i en fantastisk Blu-ray-box från Indicator: From Hollywood to Heaven: The Lost and Saved Films of The Ormond Family - och jag måste säga att det är en av mina absoluta favoritutgåvor någonsin. Filmerna i sig är ren exploitation och ganska cheesy - men också stundtals djupt obehagliga.
If Footmen Tire You What Will Horses Do? (1971) är Ormonds mest kända samarbete med predikanten Estus Pirkle och berättar den skrämmande historien om vad som kommer att hända om DE ONDA KOMMUNISTERNA tar över USA. Massor av predikan, blod, tortyr och ostigt skådespeleri. The Burning Hell (1974) är en färgsprakande skildring av vad som väntar syndare i HELVETET! Djävlarna och demonerna är i princip vanliga människor med psykedelisk ansiktsmålning. The Grim Reaper (1976) är en rolig moralsaga om en familj som förlorar sin våghalsige racing-son i en fruktansvärd krasch och som söker upp ett medium för att nå honom. Den här filmen bjuder också på en häxa i bästa Halloween-anda. The Believer’s Heaven (1977) är - vad jag hört - den enda floppen bland de fyra Estus Pirkle-produktionerna, troligtvis för att den saknar våld, blod och demoner. Men i all ärlighet är det kanske den “bästa” av dem alla, och nästan den mest obehagliga.
Och visst är de alla väldigt ostiga - men också en fascinerande inblick i religiös skrämselpropaganda. Osten gör dem lätta att hålla på avstånd, jämfört med exempelvis Left Behind-serien med Kirk Cameron. De är, enligt min ödmjuka mening, långt mer obehagliga eftersom de är så förbannat manipulativa. Ron Ormond/Estus Pirkle-filmerna är så rakt-på-sak att det är svårt att ta dem på alltför stort allvar. Men jösses, de måste ha skapat några ordentliga barndomstrauman när de visades i kyrkor på den tiden! :D

